perjantaina, heinäkuuta 20, 2012

Päivä 12: takaisin Trondheimiin

Aamulla sade jatkui edelleen, ennuste lupaili parempaa mutta vasta iltapäiväksi. Noin 7 asteen lämpötilakaan ei ollut erityisen suosiollinen, mutta vaatteet sentään olivat käytännössä kuivat. Punnitsin mielessäni jatkosuunnitelmia, koska seuraavaksi edessä olisi ollut lähes 100 kilometriä E6-tien "ihanuutta". Ennen lopullista päätöstä kävin vielä syömässä kunnon aamupalan paikallisessa kahvilassa heti sen avauduttua yhdeksältä - hulppeaan 216 kruunun hintaan tulin valinneeksi kaksi reilun kokoista voileipää (lohta ja kinkkua), vohvelin hillolla ja vuolukermalla, kuuman kaakaon sekä tuoremehun. Jatkopäätös oli lopulta helpohko eli suuntasin Dombåsin asemalle ostamaan lippua Trondheimiin. Noin 200 kilometrin ja reilun kahden tunnin matkasta joutui maksamaan suunnilleen yhtä paljon kuin yöjunapaikasta Tampereelta Rovaniemelle, mutta kerranhan se vain kirpaisei... myös pyörän osuus (178 kruunua eli lähes 25 euroa) lipun hinnasta oli huomattavasti suurempi kuin Suomessa.

Samalta laiturilta lähti myös kahdesta vaunuosastosta koostuva paikallisjuna Norjan kauneimmaksi rautatieosuudeksi mainostetulle Raumabanenille Dombåsin ja Åndalsnesin välillä: matkan varrella on mm. hienoja siltoja ja silmukan tekevä tunneli. Oma junani oli kuitenkin normaali pikajuna, jonka matkatavaraosasto oli nostokorkeutta myöten hyvin samanlainen kuin VR:n sinisissä vaunuissa. Konduktööri ei ollut erityisen innokas auttamaan pyörän nostamisessa junaan, mutta onneksi vaunussa sisällä oli kaksi tsekkiläisnuorta omien pyöriensä kanssa. Juna oli lähes täynnä, mutta silti oma ikkunapaikkani pesi mukavuudessa kirkkaasti kotimaisen vastineensa. Matkalla sää kirkastui ja ehti muuttua aurinkoiseksi ennen kuin olimme perillä Trondheimissa noin klo 14:55. Pyörän uudelleenkuormaamiseen meni yllättävän paljon aikaa, joten pääsin lähtemään laiturilta ajoluiskaa pitkin vasta noin puolen tunnin kuluttua.

Trondheimissa vuorossa oli reissun kaupunkiturismiosuus, jonka aloitin etsiskelemällä sopivaa ruokapaikkaa torin ja kävelykadun tuntumasta. Melko pian valinta kohdistui syntyperäisen italialaisen omistamaan pikkunättiin ravintolaan, jossa maukkaan Spagetti Carbonaran lisäksi lankesin myös suklaiseen gelato-annokseen. Kun nälkä oli karkotettu näillä herkuilla, suunnistin kohti Nidarosdomenia, viikinkiaikaisen pääkaupungin tuomiokirkkoa jossa vielä nykyäänkin Norjan hallitsijat kruunataan ja kuninkaalliset avioparit vihitään. Kello oli jo viisi, joten ainoastaan tuomiokirkko oli enää auki - arkkipiispan palatsi ja kruununjalokivien näyttely olivat harmikseni juuri sulkeutuneet. Tämä on tyypillinen ongelma pyöräretkillä, koska päivän pääkohde on yleensä myös päivän viimeinen reittipiste. Ihmeteltyäni tuomiokirkon vaikuttavuutta niin sisällä kuin ulkonakin jatkoin turistikierrostani Nidelvan toiselle puolelle Bakklandetiin, jonka mäkisiä katuja reunustaa vanha mutta pieteetillä ennallistettu rakennuskanta. Jyrkän Brubakken-mäen kuuluisa polkupyörähissi oli tällä kertaa purettu pois: uudistettavana ollut hissi tulisi jälleen käyttöön vasta syksyllä.

Tässä vaiheessa muuntauduin jälleen turistista pyörämatkailijaksi, joten aloin seurata Ranheimsrutaa, joka oli hyvin merkitty pyöräreitti Trondheimin keskustasta Strindfjordenin rantaa kohti Stjørdalia ja Værnesin lentokenttää. Reitti on profiililtaan pääosin tasainen, ja seuraava opastekyltti ilmaantui kuin taikaiskusta aina kun risteyksissä alkoi hiipiä epävarmuus oikeasta suunnasta. Viimeiseksi majapaikaksi Norjassa valikoitui Storsand Gård Camping, joka oli melko iso leirintäalue keskustan ja lentokentän puolessa välissä. Seitsemän aikaan illalla oli puolipilvistä ja melko kova tuuli mereltä, joten valitsin telttapaikan ylempää suojaiselta tasanteelta mieluummin kuin alempaa meren rannasta. Melko pian paljastui, että rautatie kulki aivan leirintäalueen vierestä - eipä olisi uskonut, kuinka infernaalinen meteli lähtee tavarajunasta sopivissa olosuhteissa! Onneksi junaliikennettä ei ollut riesaksi asti enää yöaikaan.

Päivä numeroina:
  • matka 29 km
  • bruttonousu 150 m
  • yölämpötila +7
  • päivälämpötila +12

Ei kommentteja: