maanantaina, heinäkuuta 20, 2009

Päivä 2 (maanantai 20.7.)


Vesiputouksia Kaivuonon pohjukassa.

Yöunet jäivät näin alkumatkasta varsin vähäisiksi, niinpä lähtö tapahtuikin jo 6:20 paikallista aikaa. Heti Samuelsbergin jälkeen on kaksi tunnelin kiertoa Skardal- ja Isfjell-tunturien kohdalla. Isfjell-tunnelin rauhaisalla kiertotiellä paikallisesta eläimistöstä näyttäytyivät kettu ja jonkin sortin kotka, tai ainakin se oli jokin huomattavan kookas lintu. Lisäksi renkaissa ritisivät lukemattomat simpukankuoret, jotka ovat peräisin ilmeisesti jonkin pikkupedon aterioinneista . Kiertotiellä huomasin myös takajarrun laahaavan, ja yritin sitä epätoivoisesti säätää kuntoon - havaitakseni lopulta, että laahausääni itse asiassa tulikin renkaaseen osuvasta kiinnityshihnasta, joka oli pujotettu hieman väärästä kohtaa tavaratelineen alitse. No, tulipahan takajarru säädettyä kunnolla. Tasaisen tien ansiosta päivän ensimmäinen etappi Olderdalenin lauttarantaan oli paketissa klo 9:00. Lauttamatka Lyngseidetiin kesti 30 minuuttia, jolloin oli hyvää aikaa nauttia kahvilan antimista. Seuraava lautta Svensbystä Breivikeidetiin oli tätä lyhyempi, vain noin 20 minuuttia. Lautan lähtöä joutui kuitenkin odottelemaan aika pitkään ilmeisesti miehistön ruokatunnin takia. Kaikilla tämän reissun lautoilla oli hyvin varustettu kahvila, josta saa monipuolista välipalatäydennystä jäätelöstä aina pekoni-juustonakki-sämpylään.

Breivikeidetin lähistöllä vastaan tulivat vastaan ensimmäiset pyörämatkaajakollegat, nimittäin kaksi tyttöä retkipyörineen ja kirkkaanpunaisine Vaude-laukkuineen. Loppupätkä pitkin E8-tietä Tromssaan on melkoisen mäkinen ja hyvin vilkkaasti liikennöity. Lisäksi suuri osa pätkästä oli juuri laskettua asfalttia, jonka reunus oli vielä niin korkea, että pientareelle väistäminen oli käytännössä mahdotonta. Kartassa näkyvää vanhaa tietä ei juurikaan tainnut olla oikeasti olemassa. Loppukilometrit sille pääsi kuitenkin kruisailemaan omassa rauhassa Indre Kaldslett -tienviittaa seuraamalla. Perillä Tromssassa olin klo 19:00.

Ravintola Il Maressa kiinalaisvalmisteinen ruoka oli hyvää (Fettucini Scampi ja jälkiruoaksi friteeratut banaanit jäätelöllä), mutta tarjoilu kesti melkoisen kauan, joten suunniteltu köysirata-ajelu Storsteinin kukkulalle jäi tekemättä. Aamulla olisi aikainen herätys klo 7:00 lähtevään Hurtigbåt-laivaan. Tromsdalenin leirintäalue sijaitsee vuonon toisella puolella, joten korkea, pitkä ja varsin ankean oloinen Tromssan silta tuli ylitettyä kolmesti. "Jalkakäytävän" laatat lonksuivat epämiellyttävästi, ikään kuin ne antaisivat myöten yli ajettaessa. Tromssan turisti-infossa uusiseelantilainen Kyle opasti ystävällisesti, mistä Finnsnesin laiva aamulla lähtisi - ettei tarvitse sitten aikaisin aamulla unenpöpperössä asiaa enää ihmetellä. Hyvin varustettu leirintäalue oli tänään lähes täynnä. Normaalista norjalaiskäytännöstä poiketen lämmin suihku ei täällä maksanut ylimääräistä, vaan suihkutiloihin päästäkseen piti ainoastaan naputella numerokoodi. Telttapaikat olivat pienessä metsikössä, jossa oli viileästä ja pilvipoutaisesta kelistä huolimatta jonkin verran hyttysiä.

Samuelsberg-Tromssa 107 km.
Pyörimistä Tromssassa 11 km.
Yhteismatka 118 / 215 km.


1 kommentti:

Anja kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.