torstaina, elokuuta 05, 2010

Oma parkkipaikka Silja Galaxyllä



22.7. torstai

Kovan alustan herättämänä lähdin liikkeelle jo klo 6 pilvipoutaisessa säässä. Ekedalin jälkeen seurasin Nynäsledeniä 259-tielle, jolla liikkui paljon rekkoja, vaikka aamu ei ollut vielä ehtinyt kovinkaan pitkälle. Siirtyessäni kartta-aukeamalta toiselle tein ehkä suurimman suunnistusvirheen tällä reissulla: en muistanut kääntyä Elisebergissä kohti Lännaa, vaan jatkoin 259-tietä. Odotin Lännassa olevia kolmea peräkkäistä kiertoliittymää, joista viimeisestä oli määrä kääntyä kohti pohjoista. Löysin kuitenkin itseni vain kahdesta liittymästä Jordbron ja Handenin välistä. En sitten kaivanutkaan edellistä karttaa esiin (siitä olisi ollut varsin helppo nähdä mikä meni vikaan), vaan suunnistin auringon ja moottoritieltä kantautuvan metelin perusteella. Onneksi melko nopeasti vasemmalle erkani Brandbergeniin vievä tie, jota seuraten ajautui lopulta puolivahingossa takaisin Nynäsledenille Söderhagenissa Lännan tuntumassa. Jonkin verran suunnistamista helpottivat myös asfalttiin maalatut S-nuolimerkit, ilmeisesti johonkin kuntotapahtumaan liittyen. Nuolet vain osoittivat joskus menosuuntaan, joskus tulosuuntaan, joskus sekä että...

Tukholman keskustaan pääsin lopulta puoli kymmeneltä aamupäivällä. Aamupalaksi laskettavat eväät kävin ostamassa Ringen-kauppakorttelin ICAsta. Koska laiva lähtisi vasta illalla puoli kahdeksalta, koko päivä olisi siis tuhlattavana turistipyörimiseen. Ensimmäisenä suunnistin Skansenille, jonne kiipesin tallustelemaan paahtavassa helteessä vanhojen rakennusten, Pohjolan petojen ja tropiikin hämähäkkien välillä peräti kolmen tunnin ajan. Nälkähän siinä tulee, joten lounastin Skansenin Cafe Ekorressa, jossa Garganelli-katkarapupasta-annokseni sai noutaa langattoman piipparin ilmoituksen perusteella. Skansenilta siirryin hienoisena pettymyksenä Biologiseen museoon, johon on rakennettu kahteen ympyränmuotoiseen kerrokseen dioraama Pohjolan eläimistä - kohdeyleisöksi olin ehkä hieman yli-ikäinen.

Koska laivan lähtöön oli vielä reilusti aikaa, päätin ensin kiertää Vanhassakaupungissa pari tuntia ja jatkaa sen jälkeen museokierrosta Historialliseen museoon, jossa saisin toivottavasti korvattua Biologisen museon elämyksettömyyden. Ja korvasihan se: ennen klo 17 sulkemisaikaa ehdin kiertää kaikki kiinnostavimmat näyttelyosastot: esihistoria, viikingit, keskiaika ja kirkko, Ruotsi 1000-2000. Näiden lisäksi erityisesti Kultahuone teki vaikutuksen - hauta- ja aarrelöytöjä, joissa oli yhteensä 50 kg verran kultaa ja 250 kg verran hopeaa. Tiukoilla turvatoimilla suojatussa Kultahuoneessa ei saanut kuvata, koska esineillä on "kuninkaallisten kokoelmien copyright"... Sama kuvauskielto koski myös Vanhankaupungin laidalla sijaitsevaa Riddarholmskyrkania, johon on haudattu lukuisa joukko Ruotsin kuninkaita aina keskiajalta saakka. Sisällä havahduin kieltotauluun, joka kielsi kovapyöräiset lastenvaunut yms. lattian hautakivilaattojen säilymisen takia. Pyöräilykenkieni klossit rusahtivat pari kertaa aika pahasti kivilaatoilla, mutta jälkiä ei näyttänyt jäävän eikä kukaan muu huomannut...

Lopuksi palasin nykyaikaan kulkemalla lähes loppumattomalta tuntuvaa ja turistien kansoittamaa Drottninggatanin kävelykatua Sergelin torille asti. Hamngatanin ja Strandvägenin kautta jatkoin kohti Djurgårdenia, itse asiassa Djurgårdenin äärimmäiseen kolkkaan Blockhusuddenin kärkeen asti. Siellä ohitse lipui tämän reissun toinen loistoristeilijä, tällä kertaa Royal Caribbean International -varustamon Jewel of the Seas. Palasin Greve von Essens vägeniä Kaknäs-tornin ohitse Ladugårdsgärdenin avaran maiseman halki kohti satamaa.

Tälläkin kertaa olin ainoa pyöräilijä, mutta eipä Silja Galaxyn autokannella tainnut olla useammalle "kunnollista" paikkaakaan. Vanhan kaavan mukaan pääsin nousemaan laivaan suunnilleen viimeisenä moottoripyörien kanssa, tällä kertaa tosin hyvissä ajoin aikataulun kannalta. Asetuin aloilleni laivan kahvilaan, koska se oli ainoa koko yön auki oleva tila. En millään saanut väännettyäni kroppaani mukavaan asentoon sohvalla, joka kuitenkin oli kohtuullisen hyvässä näkösuojassa. Kun tähän lisätään ne ruotsalaiset parikymppiset nuoret, jotka kävivät meuhkaamassa useampaan kertaan kahvilan kahdelle työntekijälle (propsit heille kovapintaisuudesta!), eipä tästä yöstä lepoa kertynyt. Laivan saapuessa Turun satamaan aamulla klo 7 Suomen aikaa nukkumattomuus ei vielä pahasti tuntunut, mutta seuraavien parin vuorokauden aikana väsymys iski kyllä aika totaalisesti.

Samuelsås - Tukholma 44 km
Pyörimistä Tukholmassa 25 km
Yhteismatka 69 / 728 km

Ei kommentteja: